کد مطلب:40171
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
آيا اينكه پيامبر اكرم در بستر قلم و كاغذ خواستند و سخناني فرمودند كه ديگران آن را هذيان تلقي نمودند، بعيد به نظر نمي رسد؟
خواستن دوات و قلم به طور متعدد در منابع شيعه و اهل سنت نقل شده و بعيد به نظر نمي رسد. اين مسأله به اين معني نبود كه پيامبر خلافت را تا آن موقع مطّرح نكرده باشد. برحسب مدارك بسياري از شيعه و سني پيامبر((صلي الله عليه وآله)) از نخستين مرحله كه بهثت خود را مطّرح كرد و خويشاوندان خويش را براي دعوت به رسالت خود فرا خواند، خلافت را همراه بعثت خود طرح نمود، كه در اين زمينه مي توان به تفسيرآيه«وانذر عشيرتك الاقربين»در منابع تفسيري شيعه و اهل سنت مراجعه كرد. گر چه اخيراً در برخي چاپ هايي كتاب «تاريخ طبري» بخش آخر اين واقعه كه پيامبر ضيافتي تشكيل داد و خويشان را دعوت كرد و نبوت خود را به آنان عرضه نمود و فرمود:«هر كه زودتر به من ايمان آورد جانشين من است». و علي((عليه السلام)) بلند شد و به آن حضرت گرويد، حذف
ـ1536ـ
شده است. و موارد ديگر از جمله در روز غدير كه اين مسأله به طور رسمي در حضور دهها هزار نفر مسلمان مطّرح گرديد و از آنان بيعت هم گرفته شد. اما مسأله خواستن دوات و قلم، به نظر مي رسد علاوه بر اتمام حجتي ديگر موجب شد ماهيت افراد متخلف از دستور پيامبر روشن شود.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ1537ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.